۱۰ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۰۳
کد خبر: 30741580
T T
۰ نفر

تهران – يورو ، واحد پول مشترك اروپا در حالي دهمين سالگرد خود را جشن مي گيرد كه بقاي آن با تهديد جدي رو به رو است و اين سوال در ميان تحليلگران فرانسه پرسيده مي شود كه آيا سال 2012 سال پاياني آن خواهد بود؟

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی فرانسوی 'ون مینوت' در گزارشی در مورد عملكرد 10 ساله یورو نوشت: هر چند كه انتخاب واحد پولی یورو برای اروپا تورم را محدود كرد اما امروز بقای آن با تهدید جدی روبه رو است....بحبوحه بحران بدهی در اروپا، زمان مناسبی برای جشن تولد 10 سالگی یورو نیست. بانك مركزی اروپا كه پیش بینی كرده است در سه ماه دوم سال 2012 وضعیت اقتصادی حوزه یورو بهبود یابد به مناسبت تولد 10 سالگی یورو تنها به ایجاد یك بازی اینترنتی برای كودكان 9 تا 12 سال و تغییر در شكل سكه 2 یورویی بسنده كرده است.

در اول ژانویه سال 2002 میلادی ، 12 كشور، 'یورو' را بعنوان واحد پولی خود پذیرفتند و اكنون شمار این كشورها به 17رسیده و 332 میلیون ساكن حوزه یورو از آن بعنوان پول در گردش خود استفاده می كنند. بر پایه گزارش بانك مركزی اروپا، تا اواسط سال 2011 میلادی، 14 میلیارد و 200 میلیون قطعه اسكناس های مختلف یورو به چاپ رسیده و 95 میلیارد و 600 میلیون قطعه سكه های مختلف یورو ضرب شده است.

این گزارش می افزاید: ... یورو در كسب محبوبیت، چندان موفق ظاهر نشد... پول واحد اروپا به سرعت به افزایش بهای اجناس متهم شد. بطوریكه قیمت نان باگت در 10 سال 27 درصد افزایش پیدا كرد. بسیاری از مواد مصرفی نیز تحت تاثیر یورو بیش از میزان تورم با افزایش بها رو به رو شدند. این امر در مورد افزایش بهای مواد اولیه نیز قابل مشاهده بود و تاثیر آن بر مصرف كنندگان به گونه ای بود كه آنان چندان به این مسئله كه بهای اقلامی چون خودور و تلویزیون در طول این سالها كاهش یافته است، توجه نمی كنند.

در همین حال ماهنامه فرانسوی 'كو شوآزیر' (Que Choisir ) وابسته به اتحادیه مصرف كنندگان نیز در حمایت از یورو نوشت: مسئولیت افزایش بها را به آسانی می توان به گردن یورو انداخت. اما باید به این مسئله توجه داشت كه در سال 2002 میلادی هر فرد می توانست با یك سال دستمزد حداقل یك دستگاه رنو 'كلیو' خریداری كند و این در حالی است كه امروز این خودرو با اختصاص هفت ماه حداقل دستمزد قابل خریداری است.

گزارش می افزاید: بانك مركزی اروپا نیز با اعلام نرخ تورم 2 درصدی، یورو را در رسیدن به اهداف تعیین شده موفق می داند. اقتصاد دانی به نام 'ژان پیزانی فری' با توجه به وضعیت اقتصادی حاكم بر حوزه یورو، تورم اندك این واحد را مهمترین موفقیت پول واحد اروپا می داند. در عوض ، یورو موفق نشده است كه جایگزین دلار شود و بروز بحران بدهی در آن حوزه، این جاه طلبی را ناكام گذاشت.، بویژه زمانی كه چین تلاش خود را برای قدرت بخشیدن به واحد پولی 'یوآن' آغاز كرد.

این گزارش مهمترین دلیل شكست یورو را 'نبود یكپارچگی سیاسی' و 'تنوع نظام اقتصادی' حاكم بر كشورهای اروپایی دانست و به نقل از پیزانی فری افزود: شكاف میان كشورها با بروز بحران در یونان به اوج خود رسید. این شكاف در طول 10 سال بوجود آمده و عمیقتر شده است. اكنون مسئله آشتی دادن و نزدیك كردن اقتصاد كشورهایی مطرح می شود كه در 10 سال گذشته از یكدیگر فاصله گرفته اند. این فاصله ها به شدت پول واحد اروپا را تهدید می كند.

در ادامه این گزارش آمده است: ... بی اعتمادی ساكنان حوزه یورو به این واحد پولی در حال افزایش است. تازه ترین نظرسنجی ها در فرانسه نشان داد كه از هر سه فرانسوی یك نفر تمایل دارد كه واحد پول این كشور به 'فرانك' باز گردانده شود. ژان پیزانی فری معتقد است كه هیچ كشوری حتی ایرلند، پرتغال و بویژه یونان كه بیش از سایرین از وضعیت نامساعد اقتصادی رنج می برند، تمایلی به خروج از حوزه یورو ندارند. در نهایت یورو در كنار كاستی و ضعف هایش موفقیتهایی را نیز كسب كرده است.

اروپام.**9053**1740

سرخط اخبار جهان